I lager.

Ekologiska Fänkålsfrön 350 g

199 kr

Fänkålsfrön från Italien för groddodling 

Detta medelhavsfrö är har en lång och intressant bakgrund. I Indien är det vanligt att tugga på fänkålsfrön efter en måltid för att förbättra andedräkten och i Grekland före Kristus trodde man att fänkålen kunde skydda mot onda makter. Det sistnämnda har vi själva ingen egen erfarenhet av. Skulle du märka att det hjälper får du gärna maila oss!

Fänkål är trots sitt namn ingen kål. Den tillhör familjen Umbelliferae. Fänkålsgroddar har en väldigt uppfriskande smak av lakrits


Fänkålsgroddar blir lätt övervattnade. Blötlägg dem därför i endast 1-2 timmar i ljummet vatten. Fram till fänkålsgroddarna får en svans är det superviktigt att INTE vattna dem innan de sugit åt sig allt vatten från förra bevattningstillfället. Hur snabbt de gör det beror på mängd frön, odlingsburk och temperatur. Låt alltid fänkålsgroddarna ligga tätt på varandra i ett litet hörn när de gror, så värms de upp av varandra! 

Grymma egenskaper!

Ett frö har som uppgift att bevara och skydda dess näring fram tills tiden kommer då den skall gro. Fröer, baljväxter och nötter skyddar sig i form av hårda skal och antinutrienter. Antinutrienter betyder ”anti näring”, vilket är ett ämne som bland annat hämmar enzymer från att bryta ner fröet till näring så att det senare kan tas upp av vår kropp. Antinutrienterna hindrar kroppen från att ta upp näring från maten, enkelt förklarat.

Genom att blötlägga/grodda fröna aktiveras dem och antinutrienterna bryts ner. Enzymer i högt koncentrerade mängder och antioxidanter likaså bildas i den nyblivna grodden. När näringen ”förflyttas” från frö till grodd omvandlas kolhydrater, fetter och proteiner till enklare föreningar. Dessa nya föreningar är mer lättsmälta för vår tarm. Ett exempel på det är proteiner, som i vanliga fall vår tarm måste bryta ner till aminosyror. En stor del av denna process har redan skett, i grodden.

Av denna anledning kallas groddar och skott för ”Levande föda”. Vi får tyvärr inte nämna något om hälsoeffekter. Därför rekommenderar vi att söka på ”groddar näring”, ”Sulforafan broccoligroddar”, ”vitamin-b17 groddade mungbönor”, "basisk mat groddar" om du vill veta mer om hälsoeffekterna.

Hur odlas dem? 

Vi rekommenderar alltid våra kunder att läsa igenom vår groddskola. Det finns mycket info där som vi inte får plats med här. Bara gör det, inget snack.

  • 4-5 msk fyller en 0.8 L glasburk
  • Rengöra fröna NOGGRANT (Gissa var ni läser om rengöring? Groddskolan...)
  • Blötlägg fröna mellan 1-2 timmar i ljummet vatten
  • Skölj fröna så fort de sugit åt sig allt vatten. 1-3 gånger per dag beroende på temperatur och odlingsmaterial bli bra.
  • Skörda efter 7-8 dagar. Ju längre du låter dem gro efter dag 7-8 desto mindre koncentrerad blir näringen och smaken.

Fänkålsfröna kan vara lite krångliga ibland... De är lite känsliga mot det mesta...


Användningsområde

Icke groddade fänkålsfrön har ett väldigt stort användningsområde. Smulade fungerar dem som krydda, hela frön är gott i teet, man kan tugga dem direkt efter man har ätit, etc. Groddade fänkål å andra sidan har en fräschare och starkare smak än bara fröet. För er som inte smakat på fänkålsfrön innan smaker de lakrits, vilket gör dem ganska unika. En smoothie med fänkålsgroddar och hallon kanske? Kolla in våra recept!