Ekologiska Kikärtor 1kg

59 kr
Produkten är slut i lager :(

Ekologiska Kikärtor från Italien för grodd och skottodling 

Kikärtor kallas också garbanzo bönor, vilket vi tycker är väldigt förvirrande. Är det en böna eller en ärta? Eller kanske en böna är en ärta? Det där med namn kan vara lite förvirrande… Som tur är så har det inte så stor betydelse. Vad som räknas är hur hälsosam och god hummusen och falafeln blir på groddade kikärtor.

Groddade kikärtor kontra kokta kikärtor har en lite strävare och krispigare konsistens. 

Grymma egenskaper! 

Kikärtor tar en topp 3 plats för högst proteininnehåll av alla våra bönor/ärtor/fröer/linser! Enligt nutritiondata.self.com (en väletablerad amerikansk hemsida som har koll på näringsinnehåll) innehåller kikärtor 20 % protein. Vi rekommenderar, som vi gör med alla andra fröer, att du groddar dem. Det är först då din kropp kan absorbera alla mineraler och proteiner. Kikärtor är också väldigt fiberrika. 

När kikärtorna får gro omvandlas proteinet till aminosyror och enzymer bildas. Detta ökar förutsättningarna för hur mycket närings som absorberas markant! 


Hur odlas dem? 

Vi rekommenderar alltid våra kunder att läsa igenom vår groddskola. Det finns mycket info där som vi inte får plats med här. Bara gör det, inget snack.

  • 4-5 msk räcker för en 0.8 L glasburk
  • Rengöra fröna NOGGRANT (Gissa var ni läser om rengöring? Groddskolan...)
  • Blötlägg fröna 24 timmar. 
  • Skölj fröna så fort de sugit åt sig allt vatten. 1-3 gånger per dag beroende på temperatur och odlingsmaterial bli bra.
  • Skörda efter 2-3 dagar. Ju längre du låter dem gro efter dag 2-3 desto mindre koncentrerad blir näringen och smaken.

Tänk på att beskan lätt tar över om du odlar dessa groddar för länge! 


Användningsområde

Groddade kikärtor går att rakt av byta ut mot icke groddade kikärtor. Den enda skillnaden är att de inte behöver kokas lika länge och att de såklart får ett högre näringsvärde och att magen bryter ner dem lättare och att man äntligen kan absorbera alla dess mineraler och proteiner och… Ja ni förstår! Gör groddbiffar på dem, släng ner dem i salladen för att göra den mer matig, gör hummus och falafel, koka gryta på dem! Kolla in våra recept med kikärtsgroddar i i vår receptbok! Glöm ej tipsa oss om recept. Det gör oss glada!