Groddade mungbönor - Hur man gör och dess hälsofördelar

Groddade mungbönor - Hur man gör och dess hälsofördelar

Att grodda sina egna mungbönor är både enkelt och billigt. Det finns många spännande hälsofördelar kopplade till groddade mungbönor. Att de även är supergoda i sallader och som tillbehör till maten är ett stort plus! 

I detta inlägg kommer jag förklara de olika odlingsmetoderna, vad man bör tänka på, hur nyttiga de är och vad man kan använda dem till. 

Odlingsmetod: 

Utöver att grodda mungbönor i odlingsburk, går det även bra i sil. det sistnämnda kan vara att föredra vid större volymer. Om du groddar i sil ska inte groddar gro i mer än tre dygn. Vid odling i groddburk kan de gro i fyra dygn, om odlingsburken inte släpper in för mycket luft. Det är nämligen det som skiljer de två odlingsmetoderna åt. 

Gör så här: 

1. Rengör fröna under rinnande kranvatten. Gärna i hett vatten. 

2. Blötlägg i 24 timmar

3. Förflytta bönor till odlingsburk eller sil

4. skölj morgon och kväll i 3 eller 4 dygn dygn beroende på odlingsburk (inklusive blötläggningstid)

5. Skörda groddarna när de sugit åt sig allt vatten och inte längre är blöta. Förvara i kylskåp i sluten förpackning. 

Viktigt att tänka på... Skörda i tid! Vanligaste misstaget folk gör när de odlar mungböngroddar är att låta dem gro för länge. Groddar man i sil är detta viktigast av allt. Täck silen med handduk, så fukten bevaras. 

Grodda inte i direkt solljus. Låt dem gärna stå mörkt. 

Om jag någon gång får för mycket mungböngroddar förvaras dem i frysen och används i smoothie. 

Jag brukar även blanda linser, adukibönor eller ärtor tillsammans med mungbönorna innan jag groddar dem. För att öka variationen av aminosyror. 

Varför ska man odla mungböngroddar? 

Det finns 100-tals studier om groddade mungbönor och vilka hälsoeffekter de har. Eftersom jag är delägare och VD för företaget Sproutly är jag försiktig med att själv påstå de olika hälsoeffekterna, utan hänvisar endast till studier från:  "National Center for Biotechnology Information". 

"NCBI tillhandahåller en öppen och gratis sekvensdatabas kallad GenBank samt ett öppet index över biomedicinska forskningsartiklar via PubMed Central och PubMed, såväl som annan information relevant inom bioteknik." - Wikipedia

En av många studier från NCBI:  http://thaiscience.info/Journals/Article/SJST/10966640.pdf

I denna studie mätte de halten AMINOBUTYRIC ACID, mer känt för namnet GABA, som är en signalsubstans i människan. Mängden GABA i mungböngroddarna mättes som högst 80 mg per 100 gram torrvikt. Vid långvarig stress, sömnbrist och dåliga kostvanor hamnar nervsystemet i obalans och låga doser av eller brist på GABA kan kännetecknas av spända muskler, kramper, dåligt minne, huvudvärk, humörsvängningar, stress, oro, dålig sömn, utmattning med mera.

GABA används i kroppen för att snabbt och effektivt ta sig ur obalansen och därmed dämpa symptom såsom stress, oro och ångest. GABA har även visat sig kunna främja sömn och stärka sömnkvaliteten, vilket i sin tur förbättrar återhämtningen och ökar den fysiska och mentala prestationen.

Recept:

Groddade mungbönor är supergott i alla slags sallader. De har en lätt krispig och mjäll konsistens. 

Ingredienser i min sallad: 

Mungböngroddar 

Alfalfagroddar, linsgroddar och/eller adukiböngroddar

Riven Vitkål

Hackad rödlök 

Rivet äpple 

Blötlagda Pumpafrön eller solroskärnor 

Tomater 

Oliver 

Lite olivolja 


... eller en smoothie på:

100-200 gram groddade mungbönor (groddade 3 dagar)

1 äpple eller 50 gram ananas 

Vatten tills det blir bra konsistens


Tänk på att "Vanliga" mungbönor (ej groddade) i butik inte garanterar bra kvalitet när de groddas och har heller inte testats för salmonella eller e-coli. Därför rekommenderar jag, såklart, Sproutlys mungbönor som har superkvalitet,  är ekologiska, kommer från Italien och är testade. 


Jag heter Jonas och finns på Instagram under namnet @groddjonas

Köp 500g eller 1kg mungbönor här