Knäckebröd på linfrön och groddat bovete/mungbönor

Knäckebröd på linfrön och groddat bovete/mungbönor

Ett matigt knäckebröd på linfrön med 100% svenska ingredienser, blötlagda och groddade. Två dundernyttiga hälsoaspekter nämns nedan som förtydligar Sproutly's vision om folkhälsa och positiv klimatpåverkan!

Ingredienser: 

2 dl svenska linfrön (Köp här)

1 dl groddat bovetemjöl/mungbönsmjöl (köp här

eller 

2 dl groddat bovete/mungbönor

Vatten tills smeten bli lätt geggig

1 nypa havssalt 

3-4 msk olivolja/kokosolja

Krydda efter behag - Denna gång nöjde jag med med naturella smaker


Gör såhär: 

Blötlägg linfrön i 12 timmar (kan blötläggas och förvaras i kylskåp upp till 2-3 dygn)

Om du använder dig av groddar istället för mjöl - grodda i max 2 dygn

Blanda ingredienser med varandra och tillsätt vatten tills mjölet har löst upp sig och konsistensen blivit lätt geggig. Om du använder dig av hela groddar - mixa eller mosa dem i matberedare innan. Mixa inte linfrön. 

Olja in bakplåtspapper och sprid ut knäckebröd på bakplåtspappret. Kör i ugn på 80 - 120 grader i 2-3 timmar. Kolla då och då. Det ska bli lagom segt / lätt knaprigt. 

Att tänka på: 

Ät inte för mycket knäckebröd per gång (egen erfarenhet). Linfrön, trots att de är blötlagda, innehåller ämnen som vi inte vill få i oss för mycket av. När vi använder dundernyttiga ingredienser i maten bör vi tänka samma som vi gör med kosttillskott och medicin - Vi bör vara noggranna med doseringen. 

2-3 msk blötlagda linfrön per dag är mer än nog. Jag använder knäckebrödet för att boosta mig med näringsämnen som jag nämner nedan :)

Knäckebrödet har två positiva hälsoaspekter som är värda att nämna:

1. Linfrön innehåller 3 gånger så mycket omega 3 som omega 6. Det är ett av mycket få frön som gör detta och kan odlas i Sverige... Så här har jag tidigare skrivit om omega 3: 

Linfrön har ett högt och koncentrerat värde av omega 3. Även balansen mellan omega 3 och 6 är mycket bra då kvoteringen ä 1:3,6 (3,6 gånger så mycket omega 3 som omega 6). Från två msk linfrön (20 gram) får man cirka 4562 mg omega 3. Rekommendationer från tre studier för minimum intag ligger allt mellan 250-500 mg omega 3 per dag.


2. Linfrön och bovete innehåller båda två höga mängder vattenlösliga fibrer (tecken på detta är att gelé släpps från fröet när det kommer i kontakt med vatten). Så här skriver SBU (Statens beredning för medicinsk och social utvärdering) om vattenlösliga fibrer: 

”De lösliga fibrerna kan, i motsats till de olösliga, jäsas av bakterier i tjocktarmen. Jäsningen leder till produktion av kortkedjiga fettsyror (t.ex. butyrat) som har antiinflammatoriska egenskaper som skulle kunna ha positiv effekt vid IBS. Jäsningen kan även påverka vilka sorts bakterier som trivs i tarmen (prebiotisk effekt) och skapa en mer gynnsam bakteriesammansättning.

Detta är ett knäckebröd utöver det vanliga. Genomtänkt ur miljö och hälsoaspekter. 

”Låt maten bli din medicin och medicinen din mat” myntades redan av läkekonstens fader Hippokrates cirka 400 f.Kr