bovetegroddar 

Rengöring: Rengör dina frön noga innan du groddar dem. Läs mer om rengöring här. 
Dosering: 1/3 frön fyller odlingsburken. Vikten kommer att dubblas på 2 dygn.
Blötläggning: 8-12 timmar
Bevattning: Skölj groddarna med vatten när de är näst intill torra och låt vattnet rinna av helt.
Färdiga efter: 2-3 dagar 
Smak: neutralt mjölig smak​

Odlingsinformation: Bovetefrön odlas bäst i sil, där vattnet lätt rinner ut. Bovetegroddar ger ifrån sig en gel vid kontakt av vatten så skölj därför alltid groddarna 3-4 gånger per bevattningstillfälle eller skölj tills gelet försvunnit helt! Låt inte bovetegroddarna bli längre än 1 cm, kvaliteten på smak och näring försämras då. 


Hälsofördelar

Det grymma med bovete är att det faktiskt inte är ett sädesslag utan en ört. En ört som tar upp kampen mot sädesslaget vete, som för tillfället dominerar bröd och mjöl marknaden. Vete består grovt av tre delar: grodden, skalet och mjölet. Just grodden och skalet är de två komponenterna som faktiskt innehåller bra essentiell näring. Mjölet är inte mycket mer än tomma kalorier. Lite komiskt är att vi matar djuren med grodden och skalet och behåller mjölet för oss själva. Samtidigt som denna kunskap blir mer och mer känd för allmänheten kikar bovetefröna lite blygsamt fram. Med sina rikliga mängder antioxidanter (bland annat ämnet rutin som är värt att googla på), bra fibrer och höga mängder mineraler och spårämnen blir bovete ett värdigt substitut till vetet.

Text skriven av Sproutly

LÄS MER - Här samlar vi länkar till all intressant läsning vi hittar 

Information om ämnet Rutin

Bovete innehåller rutin som är en antioxiderande flavonoid. Rutin tros kunna minska för höga nivåer av kolesterol i blodet och att dagligen äta bovete kan sänka kolesterolhalten i blodet. En klinisk studie gjord av docent Gunilla Wieslander vid Arbets- och miljömedicin på Akademiska sjukhuset visar att bovete sänker kolesterol i blodet. Studien publicerades i medicintidskriften Tohoku journal of experimental medicine.

En studie som utfördes 1995 på bovete och hjärt- och kärlsjukdomar av Johns Hopkins Medical Institute pekar på att ett dagligt intag av 30 gram bovete kan minska blodtrycket.

Bovete är en rik källa till tryptofan, B-vitaminer och magnesium. Dessa är utmärkta näringsämnen vid nedstämdhet eftersom de behövs för att hjärnan ska kunna tillverka signalsubstanser som behövs för vårt välbefinnande.

Hämtat från http://passionforhalsa.se/den-glutenfria-orten-bovete