fänkålsgroddar

Rengöring: Rengör dina frön noga innan du groddar dem. Läs mer om rengöring här. 
Dosering: 4 msk räcker för en normalstor glasburk (0,6l)
Blötläggning: ca 1 -2 timmar i ljummet vatten
Bevattning: Skölj groddarna med vatten när de är näst intill torra och låt vattnet rinna av helt.
Färdiga efter: 6-8 dagar beroende på temperatur
Smak: Frisk smak av lakrits, bra för andedräkten!

Odlingsinformation: Fänkålsgroddar gror bäst i en odlingsburk som håller inne värme bra. 

Fänkålsgroddar blir lätt övervattnade. Fram till fänkålsgroddarna får en svans är det superviktigt att INTE vattna dem innan de sugit åt sig allt vatten från förra bevattningstillfället. Hur snabbt de gör det beror på mängd frön, odlingsburk och temperatur. Låt alltid fänkålsgroddarna ligga tätt på varandra i ett litet hörn när de gror, så värms de upp av varandra! 


Hälsofördelar

Eftersom fänkålsfrön är väldigt ovanliga att grodda med finns det ingen direkt fakta om just fänkålsgroddar. Å andra sidan finns det väldigt mycket skrivet om fröna, vilket egentligen räcker. Då groddar är frön som vaknat upp ur sin långa dvala och ökar i nästan alla näringsämnen.

Både rödbeta och fänkål är kända för sitt höga innehåll av ämnet nitrat. Nitrat ökar syreupptagningsförmågan, vilket lägger grunden för väldigt mycket. När syret når platser i hjärnan som förut inte fått tillräckligt med syre kan man känna av en stark känsla av klarhet. Bästa forskningen är dock att prova själv!

När man talar om naturläkemedel hamnar fänkålfrön högt upp på kändislistan. Bland annat är det vanligt att äta dem när man vill dämpa hungerkänsla, vilket är väldigt passande för dem som vill äta mindre.

Text skriven av Sproutly

LÄS MER - Här samlar vi länkar till all intressant läsning vi hittar 

Läs mer om nitrat och fänkål här: http://www.jonasbergqvist.se/rodbetsjuice-1

Här har ni en video om fänkålsfrön : https://nutritionfacts.org/video/fennel-seeds-to-improve-athletic-performance/