kikärtsgroddar

Rengöring: Rengör dina frön noga innan du groddar dem. Läs mer om rengöring här
Dosering: 1/4  torra kikärtor kommer fylla en box eller burk med groddar
Blötläggning: 12-24 timmar
Bevattning: Skölj groddarna med vatten när de är näst intill torra och låt vattnet rinna av helt.
Färdiga efter: 2-3 dygn 
Smak: Besk smak av ärta, god att laga mat med! Mer "fiberaktig smak och konsistens än kokad kikärta"

Odlingsinformation: Gror bra i vilket odlingsburk som helst. ​Om du ska laga mat på kikärtor är det bra med korta svansar på groddarna, ca 1 cm. Om du ska odla väldigt mycket går dessa superbra att odla direkt i en sil med något som täcker öppningen.


Hälsofördelar:

Kikärtor tar en topp 3 plats för högst proteininnehåll av alla våra bönor/ärtor/fröer/linser! Enligt nutritiondata.self.com (en väletablerad amerikansk hemsida som har koll på näringsinnehåll) innehåller kikärtor 20 % protein. Vi rekommenderar, som vi gör med alla andra fröer, att du groddar dem. Det är först då din kropp kan absorbera alla mineraler och proteiner. Kikärtor är också väldigt fiberrika. När du groddar ärtorna ökar biotillgängligheten i dem, enzymer bildas, mineralerna och proteinerna blir mer lättupptagliga och vitaminerna ökar rejält! Denna sortens mat hjälper också till att bryta ner annan mat. 

Text skriven av Sproutly