rapsgroddar

Rengöring: Rengör dina frön noga innan du groddar dem. Läs mer om rengöring här.
Dosering: 2 msk räcker för en normalstor glasburk
Blötläggning: 8 timmar
Bevattning: Skölj groddarna med vatten när de är torra/näst intill torra och låt vattnet rinna av helt.
Färdiga efter: 4-5 dagar 
Smak: Mild och smörig smak

Odlingsinformation: Rapsgroddarna har en tendens att växa ihop i varandra, vilket är något som inte är att föredra då det bland annat ger dem trådiga svansar. För att motverka detta bör de inte gro sig längre än 3 cm. Detta gynnar både smak och hur koncentrerad grodden blir på näring. 

Så fort grodden tagit sig ur skalet är det väldigt viktigt att de hinner suga åt sig allt vatten (nästan allt) innan nästa bevattning. Bruna svansar är vanligtvis ett resultat av övervattning. 

Raps passar superbra i en blandning med alfalfafrön, bockhornsklöverfrön och rädisfrön! 


Hälsofördelar:

Fetter är ett krångligt träsk att ge sig in i. Så vi tänker bara röra det lite på ytan. Omega 3 och 6 fetterna är de två viktigaste fleromättade fetterna. De kallas ”fleromättade” eftersom de räknas som en familj. De innehåller alltså många olika fettsyror. Omega 3 och 6 familjerna är oftast dem man hör talas om därför att kroppen själv inte kan tillverka dem. Vi måste få i oss dem via maten. Men det räcker inte. Enligt livsmedelsverket kräver kroppen en balans mellan dessa två fetter. Det är ok att tycka det är överklass. Vi hade inte nämnt det om inte just fetterna i våra rapsfrön hade haft en perfekt balans mellan de två omega 3 och 6 familjerna.

  • De omega 3 och 6 fetterna som finns i rapsfröna hjälper bland annat till att reparera celler. Celler som hela vår kropp är uppbyggd av. Celler delar sig som kloner och byts helt ut efter ca 7 år. Därför tänker vi det kan vara gött att ha friska celler.

Text skriven av Sproutly