allmänna villkor 



1. Köpvillkor och allmän information

Dessa villkor gäller när du som kund lägger en beställning via vår internetbutik.  Ett avtal ingås genom köpet mellan dig och företaget MunkaGrodden AB, som driver webbplatsen, med organisationsnummer 556790-3140. Mer detaljerade uppgifter om företaget och ytterligare information om verksamheten framgår på webbplatsen. Dessa villkoren gäller för dig som Kund och privatperson som gör beställningar via webbshoppen.

Om du har frågor om din order kan du maila oss på info@sproutly.se

1.1 Beställning

Beställningar av våra produkter görs genom vår webbshop Vill du beställa större mängder så som 25 kilo per sort finns den möjligheten också. I de fall sker order via e-mail. 

1.2 Priser

Alla våra priser är inkl moms.  

Momssatser:
Litteratur: 6 % moms
Frö: 12% moms
Odlingsmaterial: 25% moms

Eventuella rabattkoder gäller ej för redan nedsatta varor

1.3 Fraktkostnader

En fraktkostnad på 59 kr tillkommer på varje köp under 499 kr. Handlar du för 499 kr är köpet fraktfritt (gäller ej miljöfrakt)

Hämta din beställning på Sproutly (gratis)

Det finns även möjlighet att hämta din order hos oss.
Adress: Mästaregatan 1, 266 93 Munka Ljungby

Hämtningstider: 9-16 vardagar.

Frakt utlandet

Vill du göra en order och skicka till utlandet kontakta oss via mail så undersöker vi om vi kan leverera till dig.

1.4 Betalning

Du kan välja mellan följande betalningssätt:

  1.  Klarna Checkout
  2. Faktura via Klarna med 14 dagar som betalningsvillkor.
  3. Delbetalning via Klarna.

1. Klarna Checkout

Klarna Checkout för privatkunder. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort.

2. Faktura

Vid betalning mot faktura gäller betalningstiden 14 dagar från den dag dina varor skickas från oss. För att kunna använda dessa betalningsalternativ krävs ditt personnummer och en godkänd kreditbedömning hos vår partner samt att din order sänds till din folkbokföringsadress. Kreditbedömningen resulterar inte i en notering av omfrågningen hos kreditinstitut. När du handlar för mer än 6000 kr eller vill dela upp betalningen krävs även information om din årsinkomst. Avgift för fakturera mig är 0 kr. Fullständiga villkor redovisas tydligt i kassan.

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

En aviavgift om 0 kr per köp tillkommer. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 25.50 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

Klarna AB, organisationsnummer SE556737-0431

3. Delbetalning via Klarna: Delbetala från 50 kr/mån!

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

Vi erbjuder tillsammans med Klarna delbetalningsmöjligheter på 3, 12, eller 36 månader. En delbetalning på 3 eller 12 månader betalas med 0% ränta, medan du betalar en ränta på 9,95% om du delar upp betalningen på 36 månader. Det tillkommer för varje delbetalningsupplägg även en uppläggningsavgift på 95-295 kr samt en aviseringsavgift på 29 kr per månad.

I kassan väljer du betalningsalternativet delbetalning och hur många månader du vill dela upp betalningen på. När du bekräftar din order och delbetalningsansökan gör Klarna en sedvanlig kreditupplysning. Du får genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du välja ett annat betalningssätt i kassan. Nedan ser du de villkor som gäller för delbetalning.

Delbetalning
Ränta
Uppläggningsavgift
Aviseringsavgift
3 månader
0%
95 kr
29 kr
12 månader
0%
295 kr
29 kr
36 månader
9,95%
295 kr
29 kr

Effektiv ränta vid ett köp på 10 000 kr med 0% ränta i 12 månader blir 12,31%.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

2. Leverans

2.1 Leveransadress

Det är viktigt att ange det namn som står på legitimationen för att dina varor ska kunna hämtas ut från posten.

Tänk på att meddela oss om du inte kommer att finnas på angiven adress under en viss period. I Sådant fall skriver du i kommentarsfältet vilken tidsperiod du istället vill ha din order på.

Leveranstider: 3-5 arbetsdagar 

Måndag, onsdag och fredag förmiddag packar vi våra order och skickar i väg med DHL.

2.2 Leveranssätt

Alla beställningar som sker på hemsida skickas med DHL. Varubrevet levereras direkt till mottagarens postlåda. Om försändelsen är för stor för att rymmas i brevlådan får mottagaren en avisering om att hämta varan på närmaste utlämningsställe.

2.3 Avisering

I första hand sker avisering via SMS. Om telefonnummer saknas får du avisering på mail. Tänk på att kolla igenom skräppost om mail skulle saknas. Så fort ditt paket skickas iväg från vårt lager får du ett email om fraktsätt och eventuellt spårningsnummer. Paketet kommer att ligga kvar 14 dagar hos utlämningsställe och därefter skickas i retur.

2.4 Försenad leverans

Har du inte fått ditt paket eller någon avisering 2-3 arbetsdagar efter avisering om leverans från oss rekommenderar vi att du söker detaljerad information om din försändelse med hjälp av ditt sändningsnummer på www.dhl.se. Ibland går aviseringen fel eller kanske ditt angivna mobilnummer inte stämmer så att aviseringen inte kommit fram. Kontakta gärna ditt utlämningsställe och fråga efter leveransen genom att uppge sändningsnumret du fått av oss.

2.5 Ej uthämtat paket

Om ditt paket inte hämtas inom 2 veckor hos ditt utlämningsställe debiteras du på den fraktkostnad och andra möjliga kostnader mellan utlämningsställe och vårt lager. När paketet har kommit tillbaka till oss har du möjligheten att få det hemfraktat ännu en gång för 49 kr.

2.6 Hemleverans (För dig som vill ha ditt paket levererat hem till dig.)

Väljer du "hemleverans" kostar det 229 kr. Du kommer att få information om när paketet anländer till dig via mail. Person måste finnas på plats. 

2.7 Hämta vid vårt lager

Om du bor i närheten av oss, lite utanför Ängelholm, finns den frakfria möjligheten att hämta ut ditt paket hos oss. Våra hämtningstider är tisdagar och torsdagar mellan 10–16. Precis som fraktalternativet kommer du få ett mail/sms när din vara är klar för upphämtning.

2.8 Lagersaldo - Slutförsäljning

Vårt lagersaldo uppdateras så ofta som det går. Den är oftast korrekt men vi reserverar oss för att lagersaldot kan avvika vid stor orderingång.

2.9 Transportskada

Transportskada skall omedelbart (på ankomstdagen av leveransen) anmälas till DHL samt till oss via epost, info@sproutly.se. Lös aldrig ut ett paket som ser skadat ut. Upptäcker du skadan först efter att du öppnat paketet reklamerar du omedelbart varan till transportören samt till oss på ovan epostadress.
OBS! Posten har väldigt höga krav på dokumentation av en transportskada för att reklamation ska kunna göras.

2.10 Fel i leverans/Garanti/Reklamation

Om din försändelse innehåller felaktigheter såsom fel antal eller sort, eller om någon del av innehållet är skadat ska du kontakta oss så snart som möjligt (senast 3 dagar efter mottagandet) så skickar vi fraktfritt det som saknas till dig! Om du har fått någon vara för mycket kan du se det som en tidig julklapp.

Vid reklamationer som omfattas av garantin, dvs. ett fel som fanns redan när produkten levererades och vid tekniska fel som uppstått utan extern påverkan, kontakta oss så snart felet uppstått.
Notera! För att vi ska kunna ta emot reklamationen måste kvitto/följesedel eller orderbekräftelse kunna uppvisas.

Vid godkänd reklamation reparerar eller byter vi ut varan beroende av felets art. Visar det sig att felet inte omfattas av garantin debiteras kostnad för eventuell frakt samt felsökningsavgift.

OBS! Skicka ingen felaktig vara i retur innan du pratat med oss så att vi kan sända eventuell returfraktsedel till dig.

Konsumentköplagen gäller inte om du som köpare är näringsidkare.

I enlighet med gällande lagstiftning länkar vi även till EUs gemensamma tvistlösningssida.

3. Retur - Ångerrätt - Återbetalning

Du ska vara helt nöjd, annars får du pengarna tillbaka.
Är du inte nöjd har du 14 dagars ångerrätt efter det att du mottagit varan.(Gäller ej produkter med nedsatt pris) 
Vid sådan retur ska varan vara i obegagnat skick. Varan måste skickas tillbaka i oförändrat skick. Vid avvikelser debiteras eventuell värdeminskning.

Ångerrätt gäller inte på öppnad förpackning. Är du inte nöjd med innehållet gäller reklamation.

Ångerrätt och öppet köp gäller ej för företag.

Konsument står för frakt vid användning av öppet köp.

Önskar du returnera en vara, var vänlig kontakta oss först. 

Återbetalning: När vi har mottagit din retur registrerar vi returen för återbetalning inom 1-2 dagar. Själva återbetalningen hanteras av Klarna. 

Särskilda villkor vid REA och för prisnedsatta produkter

För reavaror gäller EJ eventuell rabattkod. Nedsatt pris gäller endast produkter i lager. Vi reserverar oss för slutförsäljning.

4. Integritetspolicy - GDPR

(Sekretess, säkerhet och personuppgifter)

Som kund hos oss godkänner du att Sproutly lagrar och analyserar dina personuppgifter, dina köp och dina interaktioner med oss. Det gör vi för att kunna leverera ordern till dig och ge dig bästa möjliga service. Uppgifterna används för att administrera kundrelationen (t.ex. leveransinformation till dig samt bedrägeribekämpning) samt för marknadsföringsändamål. Information om dina köp analyseras och ligger till grund för erbjudanden, rabatter och marknadsföring av generell karaktär. Uppgifterna används också för affärsutveckling.

Dina personuppgifter får inte behandlas för ändamål som rör direkt marknadsföring om du motsätter dig sådan behandling. Du har rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke om behandling av personuppgifter. Personuppgifterna används endast av Sproutly (Munkagrodden AB) och kommer inte att lämnas ut till tredje part. Vi behandlar dina personuppgifter enligt de bestämmelser och den lagstiftning som finns. Uppgifterna lagras maximalt 1 år efter avslutat kundrelation.

Du har alltid rätt att delges den information vi har lagrad om dig, samt att få den raderad om den är felaktig eller irrelevant. Du har alltid rätt att när du vill dra tillbaka ditt samtycke för att ta emot marknadsföring och nyhetsbrev.
Kontakt: info@sproutly.se 

Ansvarig för personuppgifter:

Munkagrodden AB / Sproutly 

Kollebäcksvägen 115

266 93 Munka Ljungby 

Org nr: 556790-3140

Tel: +46 431-432161

I vår internetbutik skyddar vi dina uppgifter med hjälp av kryptering. SSL står för Secure Sockets Layer och är en funktion som gör att all information som skickas mellan köparen och säljaren krypteras.

Kortuppgifter hanteras av vår samarbetspartner PayPal, som är säkerhetscertifierat.

Cookies
En ”cookie” är en liten textfil som används för att göra ditt surfande smidigt. Vi använder inte cookies för att lagra personlig information om dig, utan endast för att underlätta ditt besök hos oss, t.ex. genom att visa priserna i rätt valuta, eller för att kunna räkna antalet besökare. Vill du veta mer om cookies rekommenderar vi dig att läsa på Post och telestyrelsens webbplats. Du kan välja att ta bort cookies genom att ändra inställningarna i din webbläsare, men vi kan då inte garantera att webbshoppen fungerar korrekt.