Allmänna villkor

1. Köpvillkor och allmän information

Dessa villkor gäller när du som kund lägger en beställning via vår internetbutik. Ett avtal ingås genom köpet mellan dig och företaget Sproutly AB, som driver webbplatsen, med organisationsnummer 559195-9571. Mer detaljerade uppgifter om företaget och ytterligare information om verksamheten framgår på webbplatsen. Dessa villkor gäller för dig som kund och privatperson som gör beställningar via webbshoppen.

Om du har frågor om din order kan du maila oss på info@sproutly.se

1.1 Beställning

Beställningar av våra produkter görs genom vår webbshop. Vill du beställa större mängder, så som 25 kg per sort, finns även den möjligheten. I sådana fall sker order via email. 

1.2 Priser

Alla våra priser är inkl. moms enligt nedan.  

Momssatser:
Litteratur: 6 % moms
Fröer: 12 % moms
Odlingsmaterial: 25 % moms

Eventuella rabattkoder gäller ej för redan nedsatta varor.

1.3 Fraktkostnader

En fraktkostnad på 39 kr tillkommer på varje köp under 500 kr. Handlar du för över 500 kr är köpet fraktfritt.

Hämta din beställning på Sproutly (gratis)

Det finns även möjlighet att hämta din order hos oss.
Adress: Mästaregatan 1, 266 93, Munka Ljungby

Hämtningstider: 9–16 alla vardagar utom torsdag. 

Frakt utlandet

Vill du lägga en order och få den levererad till utlandet? Kontakta oss via mail så undersöker vi om vi kan leverera till dig.

1.4 Betalning

Du kan välja mellan följande betalningssätt:

  1. Klarna Checkout

  2. Faktura via Klarna med 14 dagar som betalningsvillkor.

  3. Delbetalning via Klarna.

1. Klarna Checkout för privatkunder 

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t.ex. banker. Efter att du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort.

2. Faktura

Vid betalning mot faktura gäller betalningstiden 14 dagar från den dag dina varor skickas från oss. För att kunna använda dessa betalningsalternativ krävs ditt personnummer och en godkänd kreditbedömning hos vår partner samt att din order sänds till din folkbokföringsadress. Kreditbedömningen resulterar inte i en notering av omfrågningen hos kreditinstitut. När du handlar för mer än 6 000 kr eller vill dela upp betalningen krävs även information om din årsinkomst. Avgift för fakturering är 0 kr. Fullständiga villkor redovisas tydligt i kassan.

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar

  • Betalningstid – alltid 14 dagar

  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter

  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*

  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se

  • Möjlighet till delbetalning

Ingen aviavgift tillkommer. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 25,50 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t.ex. specialtillverkade varor.

Klarna AB, organisationsnummer SE556737-0431

3. Delbetalning via Klarna: Delbetala från 50 kr/månad!

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

Vi erbjuder tillsammans med Klarna delbetalningsmöjligheter på 3, 12, eller 36 månader. En delbetalning på 3 eller 12 månader betalas med 0 % ränta, medan du betalar en ränta på 9,95 % om du delar upp betalningen på 36 månader. Det tillkommer för varje delbetalningsupplägg även en uppläggningsavgift på 95–295 kr samt en aviseringsavgift på 29 kr per månad.

I kassan väljer du betalningsalternativet delbetalning och hur många månader du vill dela upp betalningen på. När du bekräftar din order och delbetalningsansökan gör Klarna en sedvanlig kreditupplysning. Du får genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du välja ett annat betalningssätt i kassan. Nedan ser du de villkor som gäller för delbetalning.

Delbetalning

Ränta

Uppläggningsavgift

Aviseringsavgift

3 månader

0 %

95 kr

29 kr

12 månader

0 %

295 kr

29 kr

36 månader

9,95 %

295 kr

29 kr

Effektiv ränta vid ett köp på 10 000 kr med 0 % ränta i 12 månader blir 12,31 %.

  • Få alltid hem varan innan du betalar

  • Betala från 50 kr/månad eller 1/24 av totalbeloppet

  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter

  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura

  • Handla nu – betala i slutet av nästkommande månad

  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp

  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

2. Leverans

2.1 Leveransadress

Det är viktigt att ange det namn som står på legitimationen för att dina varor ska kunna hämtas ut från posten.

Tänk på att meddela oss om du inte kommer att finnas på angiven adress under en viss period. I sådant fall skriver du i kommentarsfältet vilken tidsperiod du istället vill ha din order under.

Leveranstider: 3–5 arbetsdagar 

Måndag, onsdag och fredag förmiddag packar vi våra order och skickar iväg med DHL.

2.2 Leveranssätt

Alla beställningar som sker via hemsidan skickas med DHL. Paket skickas till närmaste utlämningsställe. 

2.3 Avisering

I första hand sker avisering via SMS. Om telefonnummer saknas får du avisering via mail. Tänk på att kolla igenom din skräppost om du inte fått något aviseringsmail. Så fort ditt paket skickas iväg från vårt lager får du ett email om fraktsätt och eventuellt spårningsnummer. Paketet kommer att ligga kvar i 14 dagar hos utlämningsstället och därefter skickas i retur.

2.4 Försenad leverans

Har du inte fått ditt paket eller någon leveransavisering inom 3 arbetsdagar efter sändningsavisering från oss har du som skyldighet att höra av dig till oss. Ibland kommer aviseringen fel eller så kanske ditt angivna mobilnummer inte stämmer. 

2.5 Ej uthämtat paket

Om ditt paket inte hämtas inom 2 veckor från ditt utlämningsställe debiteras du på fraktkostnad och andra kostnader mellan utlämningsställe och vårt lager (150 kr). När paketet har kommit tillbaka till gör vi en återbetalning exklusive fraktkostnader och kund får göra en ny beställning om denne vill. 

2.6 Hemleverans 

För dig som vill ha ditt paket levererat hem till dig. Väljer du ”hemleverans” kostar det 199 kr. Du kommer att få information om när paketet anländer till dig via mail. En person måste finnas på plats. 

2.7 Hämta vid vårt lager

Om du bor i närheten av oss, lite utanför Ängelholm, finns den fraktfria möjligheten att hämta ut ditt paket hos oss. Våra hämtningstider är tisdagar och torsdagar kl. 10–16. Du kommer att få ett mail/sms när din vara är klar för upphämtning.

2.8 Lagersaldo – slutförsäljning

Vårt lagersaldo uppdateras så ofta det går. Det är oftast korrekt men vi reserverar oss för att lagersaldot kan avvika vid stor orderingång.

2.9 Transportskada

Transportskada skall omedelbart (på ankomstdagen av leveransen) anmälas till DHL samt till oss via email, info@sproutly.se. Lös aldrig ut ett paket som ser skadat ut. Upptäcker du skadan först efter att du öppnat paketet reklamerar du omedelbart varan till transportören samt till oss på ovan epost-adress.

OBS! DHL har väldigt höga krav på dokumentation av en transportskada för att reklamation ska kunna göras.

2.10 Fel i leverans, garanti samt reklamation

Om din försändelse innehåller felaktigheter såsom fel antal eller sort, eller om någon del av innehållet är skadat, ska du kontakta oss så snart som möjligt (senast 3 dagar efter mottagandet) så skickar vi fraktfritt det som saknas till dig! Om du har fått någon vara för mycket kan du se det som en tidig julklapp.

Vid reklamationer som omfattas av garantin, dvs. ett fel som fanns redan när produkten levererades och vid tekniska fel som uppstått utan extern påverkan, kontakta oss så snart felet uppstått.
Notera! För att vi ska kunna ta emot reklamationen måste kvitto/följesedel eller orderbekräftelse kunna uppvisas.

Vid godkänd reklamation reparerar eller byter vi ut varan beroende på felets art. Visar det sig att felet inte omfattas av garantin debiteras kostnad för eventuell frakt samt felsökningsavgift.

OBS! Skicka ingen felaktig vara i retur innan du pratat med oss. Efter kontakt med oss kan vi sända eventuell returfraktsedel till dig.

Konsumentköplagen gäller inte om du som köpare är näringsidkare.

I enlighet med gällande lagstiftning länkar vi även till EU:s gemensamma tvistlösningssida..

3. Retur, ångerrätt samt återbetalning

Du ska vara helt nöjd, annars får du pengarna tillbaka.
Är du inte nöjd har du 14 dagars ångerrätt efter det att du mottagit varan.  Vid sådan retur ska varan vara i obegagnat samt oförändrat skick. Vid avvikelser debiteras eventuell värdeminskning.

Ångerrätt gäller inte på öppnad förpackning. Är du inte nöjd med innehållet gäller villkoren för reklamation.

Ångerrätt och öppet köp gäller ej för företag.

Konsumenten står för returfrakten vid användning av öppet köp. Kund har rätt till att efterfråga retursedel från oss, till en kostnad av 59 kr inklusive moms. 

Återbetalning: När vi har mottagit din retur registrerar vi returen för återbetalning inom 1–2 dagar. Själva återbetalningen hanteras av Klarna. 

Särskilda villkor vid rea och för prisnedsatta produkter

För reavaror gäller EJ eventuell rabattkod. Nedsatt pris gäller endast produkter i lager. Vi reserverar oss för slutförsäljning.

4. Integritetspolicy och GDPR

Sekretess, säkerhet och personuppgifter

Som kund hos oss godkänner du att Sproutly lagrar och analyserar dina personuppgifter, dina köp och dina interaktioner med oss. Det gör vi för att kunna leverera ordern till dig och ge dig bästa möjliga service. Uppgifterna används för att administrera kundrelationen (t.ex. leveransinformation till dig och bedrägeribekämpning) samt för marknadsföringsändamål. Information om dina köp analyseras och ligger till grund för erbjudanden, rabatter och marknadsföring av generell karaktär. Uppgifterna används också för affärsutveckling.

Dina personuppgifter får inte behandlas för ändamål som rör direkt marknadsföring om du motsätter dig sådan behandling. Du har rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke om behandling av personuppgifter. Personuppgifterna används endast av Sproutly  AB och kommer inte att lämnas ut till tredje part. Vi behandlar dina personuppgifter enligt de bestämmelser och den lagstiftning som finns. Uppgifterna lagras maximalt 1 år efter avslutad kundrelation.

Du har alltid rätt att delges den information vi har lagrad om dig, samt att få den raderad om den är felaktig eller irrelevant. Du har alltid rätt att när du vill dra tillbaka ditt samtycke för att ta emot marknadsföring och nyhetsbrev.

Kontakta då oss via info@sproutly.se 

Ansvarig för personuppgifter:

Sproutly AB
Mästaregatan 1
266 32 Munka Ljungby 
Organisationsnummer: 559195-9571

I vår internetbutik skyddar vi dina uppgifter med hjälp av kryptering. SSL står för Secure Sockets Layer och är en funktion som gör att all information som skickas mellan köparen och säljaren krypteras.

Kortuppgifter hanteras av vår samarbetspartner PayPal, som är säkerhetscertifierad.

Cookies
En ”cookie” är en liten textfil som används för att göra ditt surfande smidigt. Vi använder inte cookies för att lagra personlig information om dig, utan endast för att underlätta ditt besök hos oss, t.ex. genom att visa priserna i rätt valuta, eller för att kunna räkna antalet besökare. Vill du veta mer om cookies rekommenderar vi dig att läsa på Post- och telestyrelsens webbplats. Du kan välja att ta bort cookies genom att ändra inställningarna i din webbläsare, men vi kan då inte garantera att webbshoppen fungerar korrekt. 

Du kan läsa mer om hur vi använder cookies under avsnittet Cookiepolicy.