Blötlägg nötter och frön

Nötter och frön som inte behöver groddas utan endast nöjer sig med blötläggning.

20190220153219-3889us

Vad händer när man blötlägger nötter och frön och varför bör vi göra det?

Precis som frön, spannmål och baljväxter innehåller nötter höga mängder antinutrienter. Dessa ämnen binder näring och kan i stora doser skada tarmens villi (mycket små hår i tarmen som tar upp näring). Forskningen som finns idag är överens om att för mycket av dessa ämnen i kosten har en negativ påverkar på vår hälsa. Det kan bland annat leda till allvarliga näringsbrister. 100 gram ekologiska mandlar innehåller ca 1200 mg fytinsyra (antinutrient). Rekommenderat dagligt intag ligger mellan 100-800 mg per dag starkt beroende på personens tarmhälsa. Ju friskare tarm desto mer antinutrienter klarar personen av.

Genom att blötlägga nötterna i ca 10 timmar och därefter låta vattnet få rinna av i ca 10 timmar reduceras mängden antinutrienter och gör dem mer lättsmälta.

Nötter och frön som inte behöver groddas innan konsumtion utan endast nöjer sig med blötläggning är: Mandlar, valnötter, cashewnötter, hasselnötter, pekannötter, macadamianötter, solrosfrön, pumpafrön, hampafrön, sesamfrön, linfrön, chiafrön och psylliumfrön.

Texten är skriven av Jonas Bendroth. Grundare av Sproutly. 

img20190702180821047-t2l82f

Rengör och blötlägg

Skölj frön och nötter under kranvatten innan blötläggning. Detta är extra viktigt för chiafrön, linfrön och psylliumfrön eftersom deras blötläggningsvatten inte hälls bort. Blötlägg frön och nötter i 8-12 timmar i dubbla volymen vatten.

5c76b843dc17b.jpeg

Skölj

Häll bort blötläggningsvatten för alla frön förutom chia-,lin- och psylliumfrön. Deras blötläggningsvatten hälls inte bort på grund av att deras hälsosamma vattenlösliga fibrer har lämnat fröet och lagt sig i blötläggningsvattnet.

20201018_101033

Skala

Är man känslig för antinutrienter och känner att magen gör uppror efter att de har konsumerats kan nötterna göras mer lättsmälta genom att de skalas. Eftersom största mängden antinutrienter sitter i skalen är detta en effektiv metod. Skalning görs efter blötläggning genom att fylla en bunke med vatten och gnugga fröna mellan händerna. Mandlarnas skal kan “dras” av. Frön som kan skalas är: solrosfrön, sesamfrön, mandlar, paranötter och hasselnötter. Jag, Groddjonas, skalar endast mandlar. 

20201018_133602

Torka

Efter blötläggning kan det vara smart att torka nötter och frön. På så vis kan vi blötlägga större mängder per gång, utan att vi måste konsumera dem inom 3-4 dagar. Jag brukar torka 500g till 1 kg per gång. Efter blötläggning sköljer jag igenom nötterna i en sil och lägger dem på en plåt med bakplåtspapper. Nötterna värmer jag i ugnen på 70-80 grader i 3-4 timmar tills de blivit torra. 

Jag får ibland frågan om varför jag inte har lägre temperatur. Mitt svar är att om man har tid och ork är det allra bäst att köra på 42 grader, en temperaturribba där enzymer och mikrober överlever. Men,  ha i åtanke att nötter inte har hunnit bilda väsentliga mängder enzymer, om ens några, under blötläggningen. De mikrober som finns i nötterna minskar/förgörs dock. Detta är inte tillräckligt övertygande för mig, att ha igång ugnen i 12-16 timmar. 

-546qtw

Förvara

Om du har valt att torka nötterna i ugnen kan det vara smart att örvara dem i stängd glasburk i kylskåpet. Här kommer de hålla i månader. 

Om du väljer att inte torka, utan istället förflytta de blötlagda nötterna direkt in i kylskåpet, förvaras de inte i stängd förpackning. Här ska de ligga öppet så i sil så att vatten kan droppas av. Konsumera inom 3-4 dygn! 

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på google
Google+