Blötlägg dina nötter och frön

Precis som frön, spannmål och baljväxter innehåller nötter höga mängder antinutrienter. Dessa ämnen binder näring och kan i stora doser skada tarmens villi (mycket små hår i tarmen som tar upp näring). Forskningen som finns idag är överens om att för mycket av dessa ämnen i kosten har en negativ påverkar på vår hälsa. Det kan bland annat leda till allvarliga näringsbrister. 100 gram ekologiska mandlar innehåller ca 1200 mg fytinsyra (antinutrient). Rekommenderat dagligt intag ligger mellan 100-800 mg per dag starkt beroende på personens tarmhälsa. Ju friskare tarm desto mer antinutrienter klarar personen av. 

Genom att blötlägga nötterna i ca 10 timmar och därefter låta vattnet få rinna av i ca 10 timmar reduceras mängden antinutrienter och gör dem mer lättsmälta. 

Nötter och frön som inte behöver groddas innan konsumtion utan endast nöjer sig med blötläggning är: Mandlar, valnötter, cashewnötter, hasselnötter, pekannötter, macadamianötter, solrosfrön, pumpafrön, hampafrön, sesamfrön, linfrön, chiafrön och psylliumfrön. 

Rengör: Skölj frön och nötter under kranvatten innan blötläggning. Detta är extra viktigt för chiafrön, linfrön och psylliumfrön eftersom deras blötläggningsvatten inte hälls bort. 

Blötlägg: Blötlägg frön och nötter i 8-12 timmar i dubbla volymen vatten. 

Skölj: Häll bort blötläggningsvatten för alla frön förutom chia-,lin- och psylliumfrön. Deras blötläggningsvatten hälls inte bort på grund av att deras hälsosamma vattenlösliga fibrer har lämnat fröet och lagt sig i blötläggningsvattnet. 

Skala:  Är man känslig för antinutrienter och känner att magen gör uppror efter att de har konsumerats kan somliga av dem skalas. Eftersom största mängden antinutrienter sitter i skalen är detta en effektiv metod. Skalning görs efter blötläggning genom att fylla en bunke med vatten och gnugga fröna mellan händerna. Mandlarnas skal kan “dras” av. Frön som kan skalas är: solrosfrön, sesamfrön, mandlar, paranötter och hasselnötter. 

Torka: Efter blötläggning vill nötter och frön stå på tork i 8-12 timmar. Detta kan enkelt göras genom att låta nötterna/fröna stå i luftig sil. Med denna metod kommer inte nöttera/fröna bli helt torra, men det gör ingenting. Solros och sesamfrön kan utveckla en liten grodd under denna tid. Det går även att torka nötter och frön i torkugn eller vanlig ugn på 40° (om man vill ha dem raw). 


Förvara:

Efter det mesta av vattnet från nötterna/fröna har runnit av förvaras de bäst i kylskåp i öppen miljö, hela silen/durkslaget kan förflyttas in i kylskåpet. Beroende på hur torra nötterna är får de olika lång hållbarhet. Pumpafrön och cashewnötter är svårare att torka och har därför en hållbarhet på endast 2-3 dagar i kylskåp. Andra frön såsom valnötter och mandlar kan hålla upp till 1-2 veckor i kylskåp. Att frysa in frön och nötter efter blötläggning är en effektiv metod, då håller de betydligt längre! 


KÖP DINA NÖTTER HÄR